Tworzenie nowej marki metodą TIK-TAK

Zegary z wahadłem TIK - TAK

Jesteś przedsiębiorcą. A może chcesz dopiero nim być. Być może sprzedajesz już produkty, świadczysz usługi albo sam jesteś produktem. Jako influencer prezentujesz swoje myśli, wizerunek, cudze produkty. Chciałbyś sprzedawać produkty własnej marki? Własne, wyprodukowane dla Ciebie produkty? Świadczyć usługi sygnowane własnym nazwiskiem, gdzie każdy powtarza, że Twoja marka to solidna marka. 

Być może takie myśli pojawiają się regularnie w Twojej głowie, ale przeganiasz je niczym natrętną muchę. Przekonany, że nie dasz rady, że nie ten czas, że brakuje wiedzy i pomysłów. Tworzenie produktów lub usług pod własną marką jest dużo łatwiejsze niż myślisz i spokojnie potrafisz to zrobić. Ale stworzenie marki autentycznej, która będzie przyciągać nowych klientów i dawać Ci prawdziwe poczucie spełnienia, to nieco większe wyzwanie. 

Jak nie powielać moich błędów?

Tworząc małe niszowe marki, które przyniosły mi dotychczas setki tysięcy złotych, ale i sporo strat, przeszedłem szeroką drogę, obijając się o oba pobocza pełne rowów, znaków drogowych i drzew. Znaki drogowe na które natrafiałem pomogły mi w końcu wejść na dość prostą, dobrze wytyczoną ścieżkę, którą podążając, zdecydowanie łatwiej dotrzeć do celu. Celem jest nowoczesna, autentyczna i pożądana marka Twoich własnych produktów lub usług. A metoda TIK – TAK jest właśnie tą dobrze wytyczoną drogą. 

Dlaczego TIK – TAK?

Powstanie nowej marki wiąże się z dokładnym przemyśleniem koncepcji, filozofii działania marki, jej wyzwań, obietnicy marki, wyglądu produktu i logotypu i wielu, wielu innych aspektów. Jeśli natomiast podporządkujesz jej tworzenie metodzie TIK – TAK i w każdym kolejnym kroku wsłuchasz się w wahadło zegara TIK – TAK, możesz mieć pewność, że Twoja marka, od samego początku będzie spójna, autentyczna, prawdziwa i pożądana.

Jak to zrobić?

Po pierwsze: kiedy tworzysz markę, musisz wiedzieć do kogo kierujesz swoją ofertę. TIK to Twój Idealny Klient. Pamiętaj, Twój Idealny Klient to nie każda, dowolnie napotkana osoba. Jeśli uważasz, że swoją ofertę kierujesz do każdego, tak naprawdę kierujesz ją do nikogo. Jeśli chcesz projektować i sprzedawać krótkie spodenki z hawajskim motywem, ofertę skierujesz do zupełnie innego odbiorcy niż podczas produkcji spinek do włosów albo aparatów słuchowych. Każdy, jakikolwiek aspekt tworzenia marki musisz wiązać z Twoim Idealnym Klientem. 

A TAK? TAK to skrót od słów: Transformacja, Autentyczność, Korzyści. Twoja marka produktów lub usług, aby miała sens istnienia, musi rozwiązywać jakiś problem klienta, ułatwiać mu przejście z punktu A do punktu B, eliminować jakiś jego ból. Krótko mówiąc – musi zapewniać transformację Twojego Idealnego Klienta (TIK).

Dalej, Twoja marka musi być autentyczna. Jeśli sprzedajesz ekologiczne kosmetyki, ale każdy z nich pakujesz w grubą warstwę folii bąbelkowej, masz problem z autentycznością. Jeżeli sprzedajesz muchy wiązane, ale jako twarz marki chodzisz wyłącznie w dresach, masz problem z autentycznością. A co jeśli jesteś szefem firmy montującej panele fotowoltaiczne, a Twój wybudowany właśnie dom zasilany jest wyłącznie prądem z sieci i ogrzewany węglem? Tu także coś nie tak jest z autentycznością marki promowanej hasłem “ekologiczny prąd w twoim domu”.

Wreszcie korzyści. Każdy produkt, każda usługa, każdy element Twojej marki musi być postrzegany przez pryzmat potencjalnych korzyści dla klienta. Co z tego, że w twoim szamponie znajduje się oliwa z oliwek. Ważne jest, że wzmacnia włosy, zmiękcza je i przywraca naturalny blask. Twoje szyby są bardzo drogie ale mają bardzo niski współczynnik przenikalności cieplnej. I co z tego? Musisz zakomunikować Twojemu klientowi konkretną korzyść. Jeśli ma niski współczynnik przenikania ciepła, korzyścią dla klienta będzie oszczędność podczas ogrzewaniu mieszkania i zmniejszenie rachunków za ogrzewanie zimą. Jeśli współczynnik jest wyższy, cena szyby będzie odpowiednio niższa. Tu zatem oferowana korzyść to zdecydowanie lepsza cena, optymalna dla przeciętnego zjadacza chleba. 

Zapamiętaj:

TIK – Twój Idealny Klient

TAK – Transformacja, Autentyczność, Korzyści


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *