7 sposobów, by zostać właścicielem nowej, własnej marki

Marzenia o tym, by być właścicielem własnej marki produktów, czy usług, towarzyszyły mi od zawsze. Praca dla kogoś, identyfikowanie się z czyjąś marką jest oczywiście wartością i dla marki, i dla jej właściciela. A dla pracownika szansą na rozwój kariery, lepsze dochody, prestiż gdy pracuje dla znanej i lubianej marki.

Czasem jednak masz dość presji, nadgodzin, przełożonych, ciągłego przekonania, że to, na co pracujesz, zawsze będzie należało do kogoś innego. A Ty, nawet będąc tego częścią, pozostaniesz wyłącznie jednym z wielu trybików w obcej maszynie.

Może więc stworzyć coś własnego? Coś najbardziej swojego? Za co w pełni będziesz odpowiadać przed światem i sobą samym?

Czasem jest również tak, że dopiero wchodzisz w świat pracy zawodowej i od razu wiesz, że Twoją jedyną drogą jest praca na swoim i nad swoim. Swoim produktem, usługą, nad sobą.

Dobrych wiadomości jest aż nadto w temacie własnej marki. Bo własna marka to niekoniecznie mnóstwo pieniędzy na inwestycję na start. Sprawdź poniżej, która opcja realizacji marzeń o własnej marce odpowiada Ci najbardziej. Napisz mi, który scenariusz odpowiada Ci najbardziej.

1. Projektujesz i tworzysz własne produkty od A do Z

Szycie much wiązanych lub krawatów, tworzenie oryginalnej biżuterii, malowanie obrazów, rysowanie portretów, produkcja świeżego chleba, pieczenie ciasteczek. Wszystko to możesz zacząć sam(a) i robić to od zaraz. Albo prawie od zaraz 😉 Pomysł i wykonanie Twoje, wystarczy kupić składniki lub półprodukty by wystartować z produkcją.

2. Projektujesz produkty, ale samą produkcję zlecasz firmie z odpowiednim zapleczem produkcyjnym i uprawnieniami

Kiedy rozważałem wyprodukowanie własnych kosmetyków, miałem wrażenie, że temat jest z góry przegrany. Kilka analiz, poszukiwań, telefonów, e-maili i podróż do własnej marki kosmetycznej rozpoczęła się. Sam nie miałem zaplecza produkcyjnego. Ale wydatnie uczestniczyłem w zaprojektowaniu produktu, konsystencji, zapachu, składników aktywnych.

Wreszcie to ja zdecydowałem, jaka będzie butelka, o jakiej pojemności i zamknięciu. Wreszcie co będzie na etykiecie i w jakiej cenie będę sprzedawał produkt. Chcesz mieć własną markę kosmetyczną? Możesz ją mieć. Chcesz wyprodukować pod swoją marką koszulki, czapki czy spódnice. To jest do zrobienia! A może meble z litego drewna? Potrafisz to zrobić. Zastanów się, a potem zacznij aktywnie poszukiwać, by po pierwszym etapie sprzedaży produktów zrobionych na zlecenie, samemu zacząć je produkować.

3. Sprowadzasz ukochaną markę zagraniczną, której nie ma w Polsce i zostajesz dystrybutorem głównym i zarazem wyłącznym dysponentem na terenie PL

Wydawać by się mogło, że Twoi potencjalni Klienci mogą kupić wszystko. Wyjedź za granicę i zobacz, ile marek możesz sprowadzić do Polski. Czasem wystarczy jedna wiadomość elektroniczna, jedna rozmowa telefoniczna by dostrzec w sobie dobrych partnerów do współpracy. Fakt, czasem wysoko spozycjonowane marki czekają na wielkiego dystrybutora z dużym portfelem, by pierwsze zamówienie zrobił za dziesiątki tysięcy euro. Ale nie zawsze. Zrób pierwszy krok. Nawiąż kontakt.

4. Sprzedajesz istniejące już produkty pod własną marką!

Znasz stronę alibaba.com? Produkty z całego świata możesz mieć w bardzo dobrej cenie, z nadrukowanym lub wygrawerowanym logo. Bardzo często już niewielkie ilości zakupisz w rozsądnej cenie. Rozejrzyj się, przemyśl strategię i zrób pierwszy krok. W ten sposób sprzedaję szczotki do pielęgnacji brody, grzebienie do brody i włosów, podstawki drewniane pod szampony w kostce, a wkrótce również ciekawy asortyment łazienkowy i kuchenny.

5. Kupujesz istniejącą markę i jako własną rozwijasz ją dla świata i dla siebie

Czasem ktoś tworzy markę, by następnie ją sprzedać z zyskiem. Czasami ktoś musi pozbyć się swojej marki produktowej, ponieważ zmienia branżę, wyjeżdża, potrzebuje szybko pieniędzy. Rozglądaj się, nasłuchuj. Zaproponuj kupno obiecującej marki, przejmij ją, nadaj powiewu świeżości, a potem rozwiń żagle i płyń do sukcesu.

6. Stwórz markę, która zrzesza inne marki i ułatwia klientom spotkanie z nimi i współpracę

Kto nie zna Allegro.pl, Zalando, empik.pl? Oto znane i bardzo popularne marki zapraszają inne marki, które za ich pośrednictwem trafią do Klienta. Czy ten biznes jest już zamknięty? Jest miejsce na nowe biznesy w tym temacie. Malujesz obrazy? Stwórz galerię online. Handlujesz biżuterią? Stwórz markę zrzeszającą producentów biżuterii robionej ręcznie. Zaproponuj ciekawe warunki współpracy i sprzedawaj własne i cudze dzieła albo pozwój sprzedawać ich twórcom. Wzoruj się na mustache.pl lub showroom.pl

7. SAM(A) ZOSTAJESZ MARKĄ!

Jesteś najlepsza w swoim fachu? Jesteś wybitnym specjalistą w branży? Lider zespołu? Doskonały mówca, samodzielny księgowy, wodzirej i mistrz obsługi Klienta? Uwolnij się spod jarzma cudzego nadzoru, Bądź marką. Niech Twoje nazwisko zdobędzie renomę i podbija rynki. Bądź otwarta/-y na ciekawe propozycje i nowe wyzwania.

WŁASNA MARKA TO WYZWANIE I PIĘKNA PRZYGODA

Możesz mieć własną markę na wiele różnych sposobów. To, na co się zdecydujesz, wywoła lawinę nowych obowiązków i wyzwań. Ale potrafisz im sprostać. Najpierw po godzinach. Potem na cały etat. A następnie jako właściciel biznesu, który rozwija się nawet wtedy, gdy Ty odpoczywasz na greckiej wyspie.

Ponieważ ZROBIONE JEST LEPSZE NIŻ DOSKONAŁE, nie trać czasu. Zrób to, przygotuj się. Wystartuj jak najszybciej. Zrób pierwszy krok.