Startujesz. Zaczynasz tworzyć markę. Masz produkt. Masz usługę. I co teraz? Teraz musisz zacząć sprzedawać.
Zakładam, że znasz Twojego Idealnego Klienta. Stworzyłeś i zwizualizowałeś sobie jego potrzeby, troski i codzienne sprawy, które go pochłaniają. Jeśli tak, wiesz już jak z nim rozmawiać, jakie sprawy poruszać, czym zainteresować. Co proponuję od zaraz?
Przede wszystkim: DZIAŁAJ. Nie czekaj, aż sami przyjdą. Przyprowadź ich do siebie. Pokaż się; daj się poznać. Musisz pojawić się tam, gdzie bywają i pojawiają się Twoi Idealni Klienci. Zapewniam – jeśli z poniższych 10 punktów wdrożysz chociaż połowę, sprzedaż pojawi się szybko.
OPCJE BEZPŁATNE
- Załóż konto w allegro.pl, ale także w olx czy na arena.pl
Nie ma innej opcji. Jeśli cokolwiek jest wyprodukowane, można to sprzedać w allegro. Założenie darmowego konta nie trwa długo, a po weryfikacji konta firmowego możesz zacząć wystawiać oferty i rozpocząć sprzedaż.
- Załóż fanpage na Facebooku i Instagramie
Media społecznościowe to dzisiaj niewiarygodnie łatwy sposób by przedstawić swoją markę światu, snuć o niej opowieść i wciągnąć do tej opowieści Klientów. Niech to oni jak najszybciej staną się tubą propagandową Twojej marki. Znasz Twojego Idealnego Klienta? Przemów do niego, komentuj inne profile, zapraszaj do siebie, rozwiązuj problemy i regularnie wrzucaj posty. Dobra rada. Nie ogłaszaj od razu “jestem na sprzedaż”, “kup, kup, kup!”. Dawaj wartość. Opowiadaj, opiniuj, podpowiadaj. A raz po raz (powiedzmy co 5 post) wrzucaj propozycje sprzedażowe, odnośniki do produktów i usług, rabaty, pakiety, zniżki na Dzień Kota czy Koguta, Black Friday I Cyber Monday. Pamiętaj, jeśli robisz promocję, niech będzie czasowa.
- Zbuduj stronę internetową
Prosta strona internetowa z prezentacją produktów lub usług, adresem kontaktowym i miejscem na wiadomość od Klienta czy miejscem dopisania się do newslettera. I na początek wystarczy. Już za bardzo niewielkie pieniądze kupisz hosting i domenę (domeny nawet za 0 zł za pierwszy rok) – polecam zenbox.pl. Korzystając z wordpressa możesz bez dodatkowych kosztów założyć stronę internetową z gotowym szablonem. Nie jest najważniejszy piękny wygląd pierwszej wersji strony. Ważna jest autentyczność, słowa, które kierujesz tam do Klienta i prezentacja tego, czym się zajmujesz. Spróbuj koniecznie. Działaj!
- Zacznij budować listę mailową
Śmierć newsletterów wieszczyło już wielu. Od pewnego czasu jednak zauważa się ogromną siłę w tej metodzie kontaktu z Klientem. Co więcej, wiele firm sprzedających i kolekcjonujących informacje uruchomiło płatne newslettery i doskonale prosperują. Od pierwszego dnia zapraszaj Klientów na swoją listę mailową i regularnie wysyłaj im informacje. Tak jak wyżej – dużo wartości, mnóstwo serdeczności i empatii, merytorykę związaną z Twoją marką, potrzebami Klientów i ich zaspokajaniem, a tylko czasem czysto sprzedażowe przesłanie.

- Zrób pierwszym klientom niespodziankę
Jeśli zbierasz Klientów, nie wahaj się napisać odręczny list, zadzwonić do Klienta, zaprosić do Newslettera i na fanpage. Daj mu wyjątkowe możliwości spotkania z marką i obiecaj jakieś frukty za przetestowanie produktu, zaopiniowanie go i przyprowadzenie kolejnych Klientów. Twórz bazę Prawdziwych Fanów. Kto to taki? Prawdziwy Fan to ktoś taki, kto kupi od Ciebie wszystko, książkę w miękkiej i twardej oprawie, i jeszcze audiobooka. Prawdziwy Fan będzie polecał Cię wszędzie i każdemu. I z przyjemnością zakupi każdą nowość, a na spotkanie z Tobą przejedzie cały kraj wzdłuż i wszerz. Pisał o tym Kevin Kelly już kilka lat temu w artykule “1000 True Fans”.
- Nagraj video i opowiedz o produkcie / usłudze / marce
Nagrania video są obecnie dużo bardziej popularne niż zdjęcia i nasze oko chętniej się na nich zatrzymuje. Nagraj choć krótki film z pakowania produktu, z przygotowania miejsca świadczenia usługi, rozmowę z zadowolonym Klientem, zaproszenie na stronę internetową. Kreatywnie twórz, nie przejmując się najwyższą jakością. Naturalnością będziesz zyskiwać w oczach Klientów. A pod filmikiem zaproś na stronę internetową
- Napisz artykuł ekspercki i pozwalaj go pobrać w internecie
Stworzyłeś nowy krem na cellulit? Napisz artykuł o sposobach na redukcję pomarańczowej skórki. Świadczysz usługi wulkanizacji? Stwórz artykuł o bezpieczeństwie w ruchu drogowym dla letnich i zimowych opon przy określonych temperaturach i panujących warunkach. Malujesz obrazy i chcesz je sprzedawać? Spróbuj napisać kilka słów na temat malarstwa i jego miejsca na ścianach domów i prestiżowości inwestycji w nowoczesne malarstwo. A potem umieszczaj link do artykułu, gdzie się da i w artykule zapraszaj do zapisywania się do newslettera. Pochwal się tym artykułem w sieci, na swoim profilu fejsbukowym i instagramie. Niech wiedzą, niech czytają, niech się pojawiają u Ciebie na stronie. A jeszcze lepiej – stwórz stronę internetową tzw. landing page, gdzie Twoi potencjalni Klienci będą wchodzić, pobierać artykuł w zamian za podanie swojego maila i zapisanie się na Twoją listę.

OPCJE PŁATNE
- Załóż sklep internetowy
Twój, tylko Twój. Trudno zapraszać na profil allegro na zakupy. Ale już zaproszenie do Twojego sklepu, z adresem domeny tak jak nazwa Twojej marki? Brzmi pięknie, prawda? Dziś to już norma. Własny sklep internetowy to doskonały sposób na sprzedaż, wyrażanie siebie, przyciąganie nowych Klientów, snucie przepięknej opowieści marki i … współtworzenie marki razem z Twoimi Idealnymi Klientami. Koszty uruchomienia sklepu internetowego są bardzo różne, począwszy od 100-200 zł miesięcznie (wix.com, shoper.pl itd.) po indywidualny projekt za kilka tysięcy złotych.
- Zacznij się reklamować w sieci
Skuteczność reklam na facebooku czy reklam Google została już potwierdzona. Pozycjonowanie organiczne w sieci jest czasochłonne. Jeśli chcesz sprzedawać od zaraz, przyciągać pierwszych Klientów na stronę, dobrze będzie zainwestować pieniądze. Pozytywnym aspektem są dość dobre możliwości adresowania reklamy do określonej, sprecyzowanej grupy odbiorców. Im bardziej znasz Twojego Idealnego Klienta, tym dokładniej trafisz z reklamą.
- Zrób perfekcyjną ofertę w Allegro i zacznij ją wyróżniać
W portalu allegro możesz bez problemu wystawić produkt i go sprzedawać. Ale to samo robi setki tysięcy osób. Musisz więc obserwować najlepsze aukcje i na ich zasadach stworzyć perfekcyjną aukcję. Na co zwrócić szczególną uwagę?
- doskonały tytuł
- świetne zdjęcie miniaturki
Te dwa elementy mogą namówić potencjalnego Klienta na wejście do Twojej oferty.
Potem: opis, dużo fotografii, w tym fotografie “z ręki”, by Klient widział, że produkt jest autentyczny, masz go na stanie i na podstawie takiego “roboczego foto” mógł też ocenić jego wielkość i wygląd w naturalnych warunkach. Gdy już stworzysz idealną ofertę, włącz wyróżnienia, aby zwiększyć szansę na szybkie dostrzeżenie produktu przez Klienta.
O perfekcyjnej ofercie opowiadamy również na naszych kursach.

- Zaprojektuj i wydrukuj wizytówki / ulotki i stań się lokalnym odkryciem
I na koniec. Wersja offline. Jeśli prowadzisz sprzedaż czy świadczysz usługi, pozwól w nich zakochać się najbliższemu sąsiedztwu. Zrób tak jak doradza w jednej z książek Iwona Majewska – Opiełka. Pani Iwona przez pewien czas notowała w kalendarzu, ilu osobom opowiedziała o tym, co robi na co dzień, by zwiększyć szansę pozyskania nowych Klientów. Gdy z nikim nie udało jej się porozmawiać o swojej profesji, w kalendarzu robiła kreskę. Aż pewnego dnia postanowiła: ““Ani jednego dnia bez kreski”. Ty zrób to samo. Zostawiaj ulotki w miejscach, gdzie mogą pojawiać się Twoi Klienci. Wymieniaj się ulotkami z zaprzyjaźnionymi usługodawcami lub sklepami. Wspierajcie się nawzajem. Buduj sieć lokalnych kontaktów, a wkrótce dostrzeżesz strumień Klientów zmierzających do Ciebie z polecenia sąsiada, sklepikarza z osiedla obok albo szefa firmy z sąsiedniej ulicy.
I na koniec. Zacznij od zaraz. Albo lepiej od TERAZ.
Tony Robins, autor książki “Obudź w sobie olbrzyma” powiedział kiedyś: “Posiadanie informacji nie prowadzi do mistrzostwa. To, co wiesz, nie ma aż takiego znaczenia. Ważne jest, co robisz konsekwentnie.” Jeśli więc po przeczytaniu tego artykułu wiesz już od czego zacząć, po prostu zacznij to robić. Teraz.